Örebro läns järnvägar -- NBsJ/NBJ

Nora Bergslags järnväg (NBsJ/NBJ)

Omfattar bara fakta för sträckorna i Örebro län

Bakgrund1905.08.12 bildades NBsJ. 1905.11.15 uppgick NKJ i NBsJ. 1907.11.15 öppnades åter BDJ-sträckan Striberg–Bredsjö med spårvidden 1435 mm av NBsJ.
SträckningErvalla–Nora–Strömtorp–Håkansbol–Otterbäcken, Bergsäng–Pershyttan, Gyttorp–Bredsjö och Bofors–Valåsen
Trafikplatser Ervalla–Nora–Strömtorp–Håkansbol: Ervalla, Ervalla NBVJ, Löth, Torpa, Järle, Lilla Mon, Stora Mon, Källarhalsen, Nora stad, Älvstorp, Pershyttevägen, Pershytte växel; Pershyttan; Gyttorp, Käppsta, Knapptorp, Bengtstorp, Vikersvik, Erntorp, Paris, Enbergsäng, Botten, Lanthöjden, Kortfors, Öfalla, Granbergsdal, Kapellet, Lerängen, Stolpetorp, Bråten, Bofors; Valåsen; Boforsverken; Karlskoga, Ekeby rangerbangård, Odlingen, Högåsen, Strömtorp, Högberg, Mobråten och Håkanbol
Gyttorp–Bredsjö: Bergsäng, Södra Ås, Åsboberg, Striberg, Dammsjön, Klacka-Lerberg, Timanshyttan, Timansberg, Järnboås, Finnshyttan, Orogatan, Yxsjön, Sågheden, Grängen, Södra Hyttan, Hjulsjö och Bredsjö
Grenstationer Ervalla — SJ (SbKM)
Striberg — BDJ/Dalkarlsbergs järnväg
Vikersvik — BDJ/Dalkarlsbergs järnväg
Kortfors — SEJ
Strömtorp — SJ (NVSb)

Öppnad 1907.07.01 — Bofors–Valåsen, allmän trafik
Spårvidd1435 mm
Längd197 km, total längd
Ägare 1905.08.12–1978.12.31 — NBsJ/NBJ
1979.01.01–1987.06.30 — SJ
1986.01.01–    — Nora–Ervalla, NJOV/NBVJ
1988.01.01–    — Övriga sträckor, Banverket
1996 —    Nora–Gyttorp, NJOV/NBVJ
Omläggning 1912–1956 — Egen infart till Ervalla
1966–1991 — Gemensam infart till Nora från Ervalla och Gyttorp
1974.07.15 — Genom Karlskoga
Fjärrblockering 1974.02.25 — Strömtorp, från Hallsberg
1974.07.15 — Ekeby rangerbangård, lokalt från Bofors
1977.12.05 — Ervalla, från Hallsberg
ATC1984.02.20 — Strömtorp
Nedläggning 1924.06.01 — Bofors–Valåsen, persontrafik
1966.05.22 — Nora–Strömtorp–Håkansbol–Otterbäcken, persontrafik
1966.05.22 — Nora–Ervalla, persontrafik
1966.05.22 — Gyttorp–Bredsjö, persontrafik
1974.12.01 — Bergsäng–Pershyttan, godstrafik
1977.05.03 — Bredsjö–Grängen, godstrafik
1979.06.11 — Grängen–Gyttorp, godstrafik
1979.06.11 — Nora–Stora Mon, godstrafik
1980.12 — Gyttorp–Nora, godstrafik
1981 — Stora Mon–Ervalla, godstrafik
1986.12.01 — Gyttor–Bofors, godstrafik
1990.05.27 — Strömtorp–Håkanbol–Otterbäcken, godstrafik
Återupptagen trafik 1992.05.18–1994.12.31 — Strömtorp–Håkanbol–Otterbäcken, provisorisk godstrafik
Rivning 1979 — Klacka-Lerberg–»banvallsraset«*
1980 — Bredsjö–»banvallsraset«* och Klacka-Lerberg–Gyttorp
* vårfloden raserade banvallen 2 km söder om Bredsjö
NutidGodstrafik Strömtorp–Bofors för Green Cargo med Tågåkeriet i Bergslagen som entrerpenör. NBVJ/NJOV bedriver museitrafik på sträckorna Nora–Ervalla och Nora–Gyttorp/Pershyttan. Sträckan Ängebäcks banvaktstuga–Gullspång är öppen för dressintrafik arrangerad av Degerfors, Gullspång och Kristinehamns kommmuner.
Länkar Jernets bana
NBJ/NBsJ hos »Historiskt om svenska järnvägar«
Nora Bergslags Veteranjärnväg (NBVJ)
Litteratur Hildebrand, Elis »Nora Bergslags Järnvägsaktiebolags järnvägar 1856–1876–1926« 1926
Krantz, Claes »Järnets järnväg« 1956
Karlsson, Lars-Olof »Nora Bergslags järnväg 125 år« 1981