Örebro läns järnvägar -- NKJ

Nora–Karlskoga järnväg (NKJ)

Bakgrund1893.10.14 uppgick NEJ i NKJ
SträckningNora–Strömtorp–Håkansbol–Otterbäcken, Nora–Ervalla, Bergsäng–Pershyttan, Gyttorp–Striberg och Bofors–Valåsen
Trafikplatser se NBsJ/NBJ
Grenstationer Ervalla — SJ (SbKM)
Striberg — WMJ/SGJ och BDJ
Vikersvik — WMJ/BDJ
Kortfors — DRKJ/SEJ
Strömtorp — SJ (NVSb)

Koncession 1871.08.22 — Nora–Strömtorp och Gyttorp–Striberg
1872.12.20 — Strömtorp–Håkanbol–Otterbäcken, förföll
1874.09.11 — Strömtorp–Håkanbol–Otterbäcken
1875.11.12 — Bergsäng–Pershyttan
1905.06.02 — Bofors–Valåsen
Öppnad 1872.01 — Strömtorp–Bofors, provisorisk godstrafik
1873.07.01 — Bofors–Vikersvik, provisorisk godstrafik
1873.11.01 — Vikersvik–Nora, provisorisk godstrafik
1873.11.01 — Gyttorp–Striberg, provisorisk godstrafik
1874.01.01 — Strömtorp–Vikersvik, allmän trafik
1874.01.01 — Vikersvik–Nora, allmän godstrafik
1874.01.01 — Gyttorp–Striberg, allmän godstrafik
1874.03.11 — Vikersvik–Nora, persontrafik
1874.03.11 — Gyttorp–Striberg, persontrafik
1875.11.12 — Bergsäng–Pershyttan, godstrafik
1876.07.29 — Strömtorp–Håkanbol–Otterbäcken, allmän trafik
Spårvidd1435 mm
Längd109 km, total längd
Ägare 1871.01–1905.11.14 — NKJ
1905.11.15 uppgick NKJ i NBsJ. Se denna bana härefter!
Omläggning1876 — Bofors–Strömtorp, terrängproblem
Länkar NKJ hos »Historiskt om svenska järnvägar«