Örebro–Svartå järnväg (ÖrSJ)

SträckningÖrebro S–Svartå
TrafikplatserÖrebro S, Örnsro*, Åbyverket*, Ekströms, Åby tegelbruk*, Skråmsta*, Bista, Karlslund, Lindbacka, Gräveby, Östertysslinge, Latorpsbruk, Holmstorp, Vintrosa, Lannabruk, Hidingebro, Brånsta, Fjugesta, Fjugesta grusgrop, Gropen, Kvistbro, Bälsåsby, Ingvaldstorp, Mullhyttemo, Dormen, Hemsjöstrand,
Ängslätten och Svartå

* Längs gamla sträckningen Bista–Örebro S, nya sträckan öppnad 1971.12.13.
GrenstationerÖrebro S — NÖJ, SJ (SbKM) och ÖSkbJ
Svartå — SJ (NVSb)

Bibanor

(test)
Karlslund–Karlslunds kvarn, 1435 mm
Latorpsbruk–Garphyttan, 600 mm
Holmstorp–Klara gruvor, 600 mm
Lannabruk–Lanna kalkbruk, 500 mm
Fjugesta–Fjugesta tegelbruk, 500 mm
Fjugesta–Fjugesta grusgrop, 1435 mm
Gropen–Gropens såg, 1435 mm
Ingvaldstorp–Mossen, 500 mm
Mullhyttemo–Stockås, 891 mm
Svartå–Svartå bruk, 1435 mm
Koncession1876.03.17 — Örebro–Lanna (förföll)
1894.11.23 — Örebro S–Svartå
Öppnad1897.10.01 — allmän trafik
Spårvidd1435 mm
Längd49 km
Ägare1897.10.01–1906.12.31 — ÖrSJ
1907.01.01–1987.12.31 — SJ
1988.01.01–1994.12.31 — Banverket
1995.01.01– —   Örebro kommun
Elektrifiering1937.09.06
Omläggning1971.12.13 — Örebro S–Bista, motorvägsbygge
Fjärrblockering1942.12.08 — Örebro S, lokalt från Örebro C
1974.02.25 — Svartå, från Hallsberg
ATC1983.11.14 — Örebro S
1984.02.20 — Svartå
Nedläggning1982.10.01 — Lindbacka–Svartå, godstrafik
1985.07.01 — Örebro S–Svartå, persontrafik
Rivning1990–1991 — Lindbacka–Svartå
1999 — Bista–Karlslund
NutidSträckan Örebro S–Bista ingår i Örebro C station och växlingen sköts vanligtvis med diesellok Z70. Värmeverket i Örebro och ASEA Skandia är stora kunder. Spåret ligger vidare kvar en kortare sträcka nordost om Svartå.
Länkar Svartåbanan
Uppspårat: Svartåbanan
Latorpsbruks station
LitteraturAghult, Kjell »SJK Arkeologfolder BH, (Örebro C–)Örebro S–Svartå« Stockholm 1994
Törnqvist, Håkan »Örebro–Svartå järnväg 1897–1907, bakgrund och tillkomst« Örebro 1995